Bekijk profielpagina

De podcastindustrie heeft veel te lang hun content gratis weggegeven

Elger van der Wel
Elger van der Wel
Goedenavond,
Omdat het Pasen is een lekker lange/volle editie van mijn wekelijkse nieuwsbrief.
Podcasts zijn te lang gratis geweest
Ik heb de afgelopen weken al een aantal keer geschreven over de komst van Podimo naar Nederland en de bijbehorende overname van Dag en Nacht Media. Afgelopen vrijdag was het ook echt zover: Podimo is van start op de Nederlandse markt. Met de app kun je in principe naar iedere podcast luisteren, maar het draait allemaal om het abonnement dat het bedrijf aanbiedt. Voor 5 euro per maand krijg je als gebruiker namelijk toegang tot een aanbod van exclusieve podcasts. Het abonnementsgeld wordt verdeeld tussen Podimo, dat daarmee onder meer de makers van exclusieve podcasts betaald, en alle podcastmakers die hun podcast hebben aangemeld bij Podimo (en verder geen exclusiviteit hebben). De verdeling is 50-50.
Om daadwerkelijk abonnees binnen te halen heeft Podimo een aantal bekende podcasts binnengehaald als exclusief. Onder meer Man Man Man De Podcast, de Zelfspodcast en Een Podcast Over Media zijn enkel nog te beluisteren via Podimo. Daarnaast zijn er bekende namen die extra podcasts maken voor de dienst (waaronder Marc-Marie Huijbregts en Aaf Brandt Corstius) en zijn de verhalende podcasts die Dag en Nacht Media tot nu toe geeft gemaakt onderdeel van het abonnement.
Ik heb de reacties die de makers van de podcasts, die onderdeel zijn geworden van Podimo, gekregen hebben van hun luisteraars een beetje gevolgd. Ik had wel verwacht dat mensen niet blij waren met deze verandering. Je moet immers gaan betalen voor iets wat gratis was, maar ik had niet verwacht dat er zoveel heftige en zure reacties zouden binnenkomen. Podcastluisteraars zijn zo gewend dat alles gratis is dat betalen voor een podcast voelt als oneerlijk of hebberig van de makers. Daarnaast lijkt er een sentiment te heersen dat podcasts worden gemaakt als hobby en dat je er dus als maker niks aan hoeft te verdienen.
Podcasting is van oudsher natuurlijk een prachtig, open medium, maar we zijn het hobbystadium al jaren voorbij. Om de kwaliteit te leveren die het grote publiek wil horen, moet er inkomen worden gegeneerd. Advertenties leveren over het algemeen te weinig op (en het is ook heel wisselend of ze verkocht worden). Donaties werken voor podcasts met een trouwe fanbase vrij goed, maar voor verhalende podcasts werken ze totaal niet (net als advertenties trouwens). Merchandise, evenementen, theatershows, reizen e.d. zijn voor sommige shows een mooie inkomstenbron, maar kosten tegelijkertijd veel tijd, moeite en geld. Een abonnementsmodel is een heel logisch verdienmodel. Dat bewijzen alle andere mediavormen waar dit al gangbaar is. Eigenlijk heeft de podcastindustrie zijn content veel te lang gratis weggegeven, waardoor mensen het raar vinden dat je er voor zou moeten betalen. Tegelijkertijd is het publiek van podcasts extreem trouw en is de relatie tussen maker en luisteraar heel intiem. Je zou dus juist verwachten dat de consument podcasts op waarde weet te schatten.
Overigens denk ik niet dat het te laat is om alsnog een abonnementsmodel te introduceren. De podcastmarkt is nog volop in ontwikkeling en ik heb er vertrouwen in dat een groot deel van de luisteraars uiteindelijk bereid is om te betalen voor het medium. Het succes van donaties voor individuele shows bewijst dat in mijn ogen. Of Podimo die verandering gaat realiseren is afwachten, maar er moet altijd een eerste speler zijn die het op de Nederlandse markt probeert en de Deense startup heeft in ieder geval een zak geld om hierin te investeren. Een partij die het risico durft te nemen was simpelweg datgene wat we nodig hadden.
Uiteraard heeft het Podimo-model ook nadelen. Zo worden gebruikers verplicht om de Podimo app te gebruiken, terwijl het voordeel van podcasts vroeger was dat je zelf kon bepalen welke app je gebruikte en je daar alle podcasts bij elkaar hebt. Het is iets waar ik in ieder geval zelf ontzettend van baal. Ik vrees dat we dat idee, net als bij series en films, kunnen vergeten. Al hoop ik nog steeds heel erg dat hier een slimme, gebruiksvriendelijke oplossing voor komt…
Dall-E laat zien wat de toekomst van stockbeeld is
In deze nieuwsbrief gebruik ik regelmatig stockfoto’s ter aankleding, net zoals heel veel media dat doen. Het zoeken van die foto’s is een flinke klus en vaak vind je ook nog eens net niet de foto die je zoekt. Dall-E is een systeem dat door middel van kunstmatige intelligentie afbeeldingen kan genereren op basis van een simpele omschrijving. Het zelflerende systeem is getraind met een gigantisch berg foto’s en tekeningen en kan nu op verzoek unieke afbeeldingen maken. Heb je een foto nodig van een man die een brandende krant leest, dan moet je op dit moment maar net het geluk hebben dat iemand die foto ooit heeft gemaakt. Dall-E genereert in een oogwenk de foto in kwestie.
Dall-E is ontwikkeld door Open AI, bekend van tekstgenerator GPT-3. Het systeem is nog niet vrij toegankelijk en er zitten uiteraard allerlei risico’s aan het beschikbaar komen van dit soort technologie. Daarnaast is het probleem van dit soort systemen dat het zo goed is als de data waarmee het getraind is. Dall-E heeft daardoor bijvoorbeeld een voorkeur voor het maken van witte mannen van middelbare leeftijd als je vraagt om een foto van een rechter. Stewardessen worden juist Aziatische vrouwen.
De problemen en risico’s van kunstmatige intelligentie waar het al jaren over gaat worden door een systeem als Dall-E tastbaarder en zijn ontzettend belangrijk om op te lossen of in ieder geval te beperken, maar tegelijkertijd kan ik niet wachten op het moment dat ik volautomatisch stockafbeeldingen aangeboden krijg bij de teksten die ik typ.
Verder in deze nieuwsbrief
  • Elon Musks poging om Twitter over te nemen.
  • Kranten verliezen abonnees, omdat ze geen kranten bezorgen.
  • Snapchat gaat nieuwsverhalen automatisch publiceren voor uitgevers.
Fijne Pasen nog,
Elger

Elon Musk wil Twitter kopen
Afbeelding: Kristen Radtke / The Verge; Getty Images
Afbeelding: Kristen Radtke / The Verge; Getty Images
De papieren krant heeft het moeilijk
Nieuws op platforms waar jongeren zitten
Dit wil ik ook nog met je delen
Steun Elger van der Wel en ontvang extra nieuwsbrieven.
Vond je deze editie leuk? Ja Nee
Elger van der Wel
Elger van der Wel @elger

Wekelijks zet ik de, in mijn ogen, meest interessante artikelen over innovatie in de journalistiek en media voor je op een rijtje.

Je kunt je abonnement hier beheren
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.
Europalaan 2B, Ruimte E2.2, 3526 KS Utrecht