Elger

Door Elger van der Wel

Hoe door recursief publiceren creatieve makers/content een kans krijgen

#341・

Blijf op de hoogte, word onderdeel van de community en steun ons.

1.48K

abonnees

358

edities

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

Door je te abonneren, ga je akkoord met de Voorwaarden en Privacybeleid van Revue en begrijp je dat Elger jouw e-mailadres zal ontvangen.

Elger van der Wel
Elger van der Wel
Goedemiddag,
Ik heb deze zondag weer een lekker volle nieuwsbrief voor je met twee onderwerpen waar ik graag mee wil beginnen:
Recursief publiceren
Soms lees je artikelen die iets uiteenzetten wat je allang weet, maar die het eindelijk eens een naam geven en opschrijven. Dit stuk over recursive publishing is daar een prachtig voorbeeld van.
Auteur Nathan Baschez legt uit hoe vroeger een uitgever (of dat nu van boeken, muziek of films is) selecteerde wat het publiek te zien kreeg en hoe nu platformen dat, op basis van het gedrag van het publiek, dat bepalen. Dat zorgt ervoor dat allerlei nieuwe, creatieve makers/content een kans krijgen, terwijl die vroeger niet langs de uitgever kwamen.
Recursive publishing systems aren’t just about the loop of the algorithm showing content to more people, they’re also about the loop of content begetting content. First, you have the weird sleeper hit Squid Games, then you have the even weirder knock-on effects, like the Mr Beast version of it (which happened to get even more views than the original). Because of recursive publishing, this loop is spinning faster and faster, and culture is getting almost literally whipped up and chaotic. This makes life difficult for editors at linear publishing companies. You can almost feel it when you watch a Hollywood movie and you can tell the writers are struggling to make something that is simultaneously entertaining but has to stay within the bounds of “normie” culture. I think we all have this idea that the internet is a weird place full of insider jokes and memes that you only understand if you’re “extremely online,” but I believe internet culture is sucking more and more people in and generating more and more subcultures. 
Door deze ontwikkeling worden uitgevers deels buiten spel gezet, maar ze worden zelf ook recursief. Neem bijvoorbeeld Netflix die op basis van het kijkgedrag van mensen niet alleen bepalen wat ze actief aanbieden/promoten, maar ook wat ze laten maken.
CNN+ is niet wat je van CNN verwacht
Afgelopen week startte CNN zijn eigen streamingdienst CNN+. Via de dienst kun je allerlei CNN-programma’s bekijken voor 5 dollar per maand, maar één belangrijk onderdeel ontbreekt in het aanbod: live kijken. Je kunt via CNN+ niet naar CNN kijken en er is ook geen echt nieuwsaanbod te vinden. De zender is groot geworden met breaking news en juist dat is hetgeen dat CNN+ niet aanbiedt. De content die er wel is, is mede daardoor, erg beperkt. Al met al zijn de eerste reacties van experts niet erg positief.
Mocht je CNN+ desondanks in Nederland willen proberen, dan heb je pech: de dienst is hier niet beschikbaar.
Verder in deze nieuwsbrief
  • Het Deense Podimo neemt Dag en Nacht Media over.
  • The Financial Times biedt selectie artikelen aan voor 5 euro per maand.
  • Succes bij nieuwsbriefstartups: Morning Brew heeft 4 miljoen abonnees, 6AM City 1 miljoen.
Fijne zondag,
Elger

De Nederlandse podcastmarkt
Creatieve manieren om meer abonnees binnen te halen
Succesvolle nieuwsbriefstartups
Dit wil ik ook nog met je delen
Steun Elger van der Wel en ontvang extra nieuwsbrieven.
Vond je deze editie leuk? Ja Nee
Elger van der Wel
Elger van der Wel @elger

Wekelijks zet ik de, in mijn ogen, meest interessante artikelen over innovatie in de journalistiek en media voor je op een rijtje.

Je kunt je abonnement hier beheren
Klik hier om je uit te schrijven.
Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier.
Created with Revue by Twitter.
Europalaan 2B, Ruimte E2.2, 3526 KS Utrecht